DZIECKO I GRY KOMPUTEROWE – SZANSA NA ROZWÓJ

Gry

Są jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu, często jednak budzą niepokój wśród rodziców. Jak wynika z najnowszych badań – niepotrzebnie. Dobrze dobrane do wieku oraz wrażliwości dziecka gry komputerowe pozytywnie wpływają na jego rozwój, postrzeganie świata oraz kreatywność.

Uczą samodzielnego podejmowania decyzji, logicznego myślenia i działania pod presją czasu. Kształtują także umiejętności społeczne, zdolność rozwiązywania problemów i rozwijają wyobraźnię. Jak wybrać gry, które pozytywnie wpłyną na rozwój Twojego dziecka? Poznaj ich najpopularniejsze rodzaje, a być może któregoś dnia sam z chęcią dołączysz do swojej pociechy podczas wieczornej rozgrywki.

Gry MMO

To rodzaj gier, w których za pośrednictwem internetu bierze udział wielu graczy, kształtując wirtualny świat i wspólnie rozwijając jego fabułę. W grze może uczestniczyć równocześnie nawet kilka tysięcy osób. Dzięki grom MMO ich uczestnicy zyskują wiedzę o współpracy oraz zachowaniach społecznych, a także o działaniu w grupie. Popularne gry często bazują bowiem na wcielaniu się w członka realnego lub fikcyjnego społeczeństwa, dzięki czemu rozwijają realne kompetencje dziecka.  Mogą też pozytywnie wpływać na umiejętności architektoniczne, wyobraźnię przestrzenną dziecka i umiejętności logiki, a tym samym zwiększać kompetencje matematyczne[1].

Gry zręcznościowe

Od gracza wymagają refleksu i koncentracji. Mogą występować w formie gier platformowych, muzycznych czy wyścigów. Na świecie prowadzone były różne badania, z których wynika, że użytkownicy takich gier podejmują trafne decyzje szybciej od osób, które za nimi nie przepadają. Obszary mózgu gracza odpowiedzialne za utrzymywanie uwagi charakteryzują się wyższą aktywnością, a dzięki temu potrafią oni w szybkim tempie oddzielać informacje ważne od nieistotnych, a także ćwiczą utrzymywanie koncentracji i logiczne myślenie. Dzięki tym umiejętnościom dziecko będzie potrafiło się lepiej skoncentrować, a także rozwinie umiejętności przewidywania zdarzeń i refleks.

Symulatory

Kolejnym popularnym typem są gry symulacyjne. Dziecko wciela się w rozmaite role lub postacie – np. fryzjerki, kucharza lub właściciela restauracji. Symulatory uczą dziecko zachowań społecznych. Gry symulacyjne wpływają bardzo silnie na umiejętności logicznego myślenia – dziecko uczy się podzielności uwagi, organizacji czasu i nadawania priorytetów poszczególnym zadaniom. W wielu grach symulacyjnych dziecko uczy się także podstaw biznesu i ekonomii.

Oczywiście zawsze można sięgnąć po gry edukacyjne, których głównym celem jest poszerzenie wiedzy gracza i są wykorzystywane w praktyce edukacyjnej.

Dlaczego dzieci tak bardzo kochają gry? Okazuje się, że przyczyna jest prosta – dzięki nim mogą przetestować rozmaite warianty i eksperymentować, co na tym etapie życia jest dla nich niemożliwe w realnej rzeczywistości. Okazuje się także, że gry zbliżają rówieśników, zamiast ich od siebie izolować – są popularnym tematem do rozmów, a przez to wspierają rozwój życia towarzyskiego uczniów.

Rolą rodzica jest dopilnowanie, aby gry, w które gra dziecko, były dla niego odpowiednie oraz dopasowane do jego wieku. Na opakowaniu każdej gry znajduje się oznaczenie PEGI informujące, dla jakiej grupy wiekowej jest przeznaczona.  Ponadto należy kontrolować, ile czasu dziecko spędza na wirtualnej rozrywce. Niektóre gry i platformy mają wbudowaną funkcję kontroli czasu – na ekranie pojawia się komunikat proponujący graczowi przerwę.

 

[1] Kamil Sijko 2014, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Media – Codzienność – Edukacja”