Co jakiś czas użytkownicy telefonów lub poczty mailowej dostają masowo wiadomości o wyjątkowych promocjach, okazjach cenowych i prezentach dla konsumentów. Na tego typu komunikaty trzeba szczególnie uważać, bo pod znane marki mogą podszywać się cyberprzestępcy, którzy chcą wyłudzić dane osobowe lub pieniądze.
Tego rodzaju oszustwa nazywane są scamem. Polegają na wzbudzeniu u kogoś zaufania, a potem wykorzystania go do osiągnięcia jakiejś korzyści. Takie praktyki znane były już na długo przed upowszechnieniem się telefonów komórkowych czy internetu. Oszuści docierają do swoich ofiar głównie przez maile i wiadomości SMS.
Promocyjne oszustwa
Mechanizm jest prosty – adresat otrzymuje wiadomość o niezwykle atrakcyjnej promocji lub prezencie, który jest gotowy do odbioru. Jedynym warunkiem do skorzystania z tej okazji jest kliknięcie w link lub wysłanie wiadomości potwierdzającej. W celu uwiarygodnienia przekazu cyberprzestępcy często podszywają się pod popularne marki, sieci handlowe lub instytucje. Robią to bardzo skutecznie, a ich wiadomości często do złudzenia przypominają autentyczną korespondencję. Jeśli stracimy czujność i klikniemy w link wysłany przez oszustów, możemy stracić pieniądze lub przekazać im nasze dane osobowe.
Przykładem takiej fałszywej promocji były darmowe bilety lotnicze. Rozpowszechniany drogą internetową link zachęcał do wzięcia udziału w konkursie jednej ze znanych linii lotniczych. Przekierowywał on na stronę wyłudzającą dane osobowe i zachęcającą do dalszego udostępniania wiadomości.
Szczególnie dużo podobnych „promocji” pojawia się w okresach przedświątecznych, gdy większość konsumentów poszukuje atrakcyjnych ofert sprzedażowych.
Oszuści polują nie tylko na dane, ale też na nasze pieniądze. Często warunkiem uzyskania obiecywanych w wiadomościach rabatów czy prezentów jest wpłata drobnej kwoty drogą elektroniczną lub wysłanie SMSa na podany numer. W praktyce oznacza to zgodę na wysyłanie nam kolejnych wiadomości, które mogą nas kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset zł.
Jak odzyskać pieniądze?
Wiele firm ostrzega swoich klientów przed fałszywymi promocjami. Mimo to niektórzy klienci decydują się na kliknięcie w link lub udostępnienie swoich danych. W takim szansa na odzyskanie pieniędzy istnieje wówczas, jeśli płatności dokonaliśmy kartą kredytową, debetową lub przedpłaconą. Należy skontaktować się z bankiem obsługującym kartę i uruchomić procedurę chargeback (ang. obciążenie zwrotne), czyli bezkosztowego wycofania transakcji. Dzięki temu w określonych przypadkach klient może liczyć na zwrot środków, m.in. w sytuacji oszustwa lub gdy nie otrzymaliśmy dóbr lub usług, za które została dokonana zapłata.
Na tym jednak nie koniec. Trzeba pamiętać także o wycofaniu zgody na przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych innym podmiotom. Możemy to zrobić np. wysyłając pismo (drogą pocztową lub mailem) do administratora danych osobowych z żądaniem wstrzymania przetwarzania naszych danych osobowych.
W przypadku otrzymania niesamowicie atrakcyjnych ofert i wiadomości obiecujących wygraną należy zawsze zachować wyjątkową czujność. Podejrzane wiadomości najlepiej od razu usuwać, a informacji o promocjach szukać wyłącznie w oficjalnych kanałach komunikacji poszczególnych marek.