Grywalizacja pomysłem na nowoczesną naukę?

Edukacja

Szybko zmieniająca się rzeczywistość i nowe wyzwania wymagają pozyskiwania nowych umiejętności. Jednym z trendów, który wciąż przewija się w rozmowach o nowoczesnym nauczaniu, jest grywalizacja, czyli wykorzystanie mechaniki gier, by zaangażować użytkowników w realizację konkretnych działań.

„Nie mam żadnych specjalnych zdolności, jestem po prostu szalenie ciekawy” – ta wypowiedź Alberta Einsteina przypomina o kluczowym wyzwaniu dla edukacji – jak pobudzić w uczniach ciekawość i chęć zdobywania wiedzy? Jednym ze sposobów na to jest grywalizacja, określana też jako gryfikacja lub gamifikacja.

Jej przewodnią ideą jest stworzenie modelu nauki angażującej i dostępnej dla wszystkich, w którym użycie elementów gier ma na celu zmobilizować do działania, zwiększyć zaangażowanie i uatrakcyjnić nawet monotonne i żmudne czynności.

Nauka bardziej przyjazna

Lauri Järvilehto, fiński popularyzator stosowania technologii w edukacji, widzi w grywalizacji sposób na uczynienie nauki bardziej przyjaznym i wciągającym procesem. Jego zdaniem zabawa jest kluczem do zaangażowania dzieci w proces edukacji, a gry powinny stanowić jednocześnie przyjemność i wyzwanie.

Na świecie funkcjonują już szkoły, opierające na grach nawet cały model edukacji. W nowojorskiej „Quest to Learn” uczniowie uczestniczą w takich zajęciach jak „Bycie, Przestrzeń i Czas” albo „Tak To Działa”, a zamiast tradycyjnych lekcji mają misje, podczas których szukają rozwiązania złożonych zagadnień. Ostatecznym egzaminem jest dla nich znana użytkownikom gier „boss fight” (walka z głównym przeciwnikiem), czyli zmierzenie się z najtrudniejszym wyzwaniem, podczas którego muszą wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę i umiejętności.

Grywalizacja i gry edukacyjne w Polsce

Czy tak śmiałe projekty mogą pojawić się też w Polsce? Firma badawcza Gartner oceniła, że grywalizacja w naszym kraju jest na etapie zbierania pierwszych doświadczeń i weryfikacji jej przydatności. Pojawiają się za to gry edukacyjne, podające wiedzę w atrakcyjny dla uczniów sposób. – Cały nurt gier edukacyjnych zakłada, że gry mają trwały wpływ na psychikę człowieka w sensie takim, że pozwalają mu przyswoić nowe informacje, zrozumieć działanie skomplikowanych procesów lub rozwinąć myślenie systemowe, strategiczne i logiczne – przekonuje w rozmowie z serwisem Antyweb Michał Mochocki z Polskiego Towarzystwa Badania Gier.

Gry mogą być interesującym urozmaiceniem zajęć edukacyjnych, ale Lauri Järvilehto zwraca uwagę na jeszcze jedną kluczową rzecz – „żadna, nawet najlepiej zaprojektowana gra, nie zainspiruje uczniów lepiej niż kreatywny i zaangażowany nauczyciel”.

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich zapisanie na Twoim urządzeniu kończącym.